جديد ترين محصولات
ادامه لیست
چهار شنبه 25 مرداد 1396

پرسشنامه اضطراب اسپنس (SCAS) نسخه ی کودکان

گر چه مردمان عادی تفاوتی میان استرس و اضطراب قایل نیستند و غالبا آنها را به صورت مترادف بکار می‌گیرند، اما در تعریف این دو را می‌توان اینگونه از هم جدا نمود. استرس را می‌توان یک حالت و یا یک تجربه روانی و جسمانی خاصی تعریف نمود  که گذرا و موقتی می‌باشد. برای مثال دانشجویی که از ارایه کنفرانس دچار ترس می‌شود. و یا دانش‌آموزی که استرس امتحان دارد و یا

این پرسش نامه توسط اسپنس (۱۹۹۹) برای ارزیابی نشانه‌های اضطراب در کودکان در جمعیت عمومی ساخته شد. گویه‌های این مقیاس تا حد ممکن مطابق مقیاس اضطراب کودک اسپنس (SCAS) فرمول‌بندی شده است از آنجا که این مقیاس خود گزارشی است برای تبدیل آن به فرم والدین، گویه‌هایی که به حالات درونی اشاره دارند (مثل گویه‌ی چهارم، من می‌ترسم) به صورت رفتارهای قابل مشاهده برای والدین بازنویسی شده است (فرزند من از احساس ترس شکایت می‌کند)

این مقیاس شامل ۳۸ گویه می‌باشد که سوالات در یک مقیاس لیکرت (هرگز، گاهی اوقات، بیشتر اوقات، همیشه) پاسخ داده می‌شوند و پاسخ‌ها به ترتیب از ۵ (هرگز) تا ۳ (همیشه) نمره‌گذاری می‌شوند. (ناتا، اسکولینگ، راپی، آبوت، اسپنس، واترز، ۲۰۰۳)..

این پرسشنامه اضطراب را مطابق با DSM-IV به اختلالات جداگانه‌ای تقسیم‌بندی می‌کند. این پرسشنامه دارای شش زیر مقیاس است شامل:۱) اضطراب جدایی که دارای شش گویه است (فرزند من نگران است که برای یکی از اعضای خانواده‌ی مان اتفاق بدی بیفتد) ، ۲) اضطراب فراگیر دارای شش گویه (فرزند من غالباً نگران است)،۳) اضطراب اجتماعی شامل شش گویه (فرزند من از اینکه جلوی دیگرای کار احمقانه‌ای‌ انجام دهد می‌ترسد) ،۴) حمله هراس و ترس از فضاهای باز که دارای نه گویه است (فرزند من کاملاً ناگاهانی و بدون دلیل خاصی واقعاً احساس ترس می‌کند)،۵) وسواس فکری – عملی که دارای شش گویه است (فرزند من مجبور است به چیزهای خاص فکر کند مثل اعداد یا کلمه‌ها) ،۶)  فوبی و ترس‌های جراحت بدنی که شامل پنج گویه است (فرزند من از تاریکی می‌ترسد). (ناتا و همکاران ۲۰۰۳)

برای نمره‌گذاری این مقیاس پاسخ‌ها از ۰ (هرگز) تا ۳ (همیشه)، ((هرگز، گاه گاهی، غالبا، همیشه))نمره‌گذاری می‌شوند به طوریکه حداکثر نمره ۱۱۴ و حداقل نمره ۰ است. علاوه بر زیر مقیاس ها این پرسش‌نامه یک نمره کل که معرف اضطراب به صورت کلی است نیز بدست می دهد که قابل کاربرد است. . ناتا و همکاران(۲۰۰۳) پیشنهاد کرده‌اند که استفاده از نمره کلی مقیاس به عنوان شاخصی از  اضطراب کلی کودک می‌‌تواند مفید باشد. این پرسش نامه برای دامنه سنی ۳ تا ۱۷ سال بکار گرفته شده است (ناتا و همکاران ، ۲۰۰۳). در این پژوهش از نمره‌ی کلی مقیاس به عنوان شاخصی برای سنجش اضطراب کودک استفاده شده است.

پرسشنامه اضطراب اسپنس (SCAS) نسخه ی کودکان از ۴۵ عبارت تشکیل می شود که ۳۸ عبارت آن نمره‌گذاری شده و شش عبارت آن که عبارت‌های پرسشی مثبت هستند ، محاسبه نمی‌شوند.

ا

گر چه مردمان عادی تفاوتی میان استرس و اضطراب قایل نیستند و غالبا آنها را به صورت مترادف بکار می‌گیرند، اما در تعریف این دو را می‌توان اینگونه از هم جدا نمود. استرس را می‌توان یک حالت و یا یک تجربه روانی و جسمانی خاصی تعریف نمود  که گذرا و موقتی می‌باشد. برای مثال دانشجویی که از ارایه کنفرانس دچار ترس می‌شود. و یا دانش‌آموزی که استرس امتحان دارد و یا فردی که در اولین برخورد با جنس مخالف دچار استرس می‌شود.

اما اضطراب همانند استرس دارای علایم مشابه جسمانی و روانی می‌باشد با این تفاوت که این علایم در فرد بصورت مزمن و پایدار در می‌آید. بنابراین می‌توان گفت اضطراب ماحصل استرس‌های مداومی است که فرد در طول زندگی آن را تجربه نموده است. برای مثال اگر چنانچه مثال‌هایی که درباره استرس گفته شد ادامه پیدا کند در طولانی مدت بصورت مزمن و بیمارگونه خود را نشان می‌دهد که می‌توان آن را اضطراب نامید.

همچنین پرسشنامه اضطراب اسپنس (SCAS) دارای یک سوال باز است که کودک به طور تشریحی به آن پاسخ خواهد داد و برای سنین ۸ تا ۱۵ سال تهیه شده است.

logo-samandehi
سبد خرید شما
تعداد محصول 0
  1. محصول
  2. قیمت
  3. تعداد
جمع خرید شما 0 تومان
سبد خرید خالی کردن سبد خرید
عضویت در خبر نامه
ایمیل  
شماره موبایل
 
 
عضویت انصراف از عضویت
پيگيري سفارشات
کد پیگیری سفارش:  

ارسال کد سفارش
LiveZilla Live Help
پیاده سازی شده توسط گروه برنامه نویسی آوا - Powered By AVASHOP